loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

برخی از افراد خرید تلویزیون هوشمند را به همه توصیه می کنند و برخی افراد دیگر، در پی منصرف کردن دیگران از خرید این محصولات هستند. اینکه تلویزیون هوشمند مناسب چه افرادی است را در این مطلب از وبلاگ ایکس ویژن خواهیم گفت.

با ما همراه باشید تا در این مطلب بگوییم:

  • تلویزیون هوشمند چیست؟
  • تفاوت تلویزیون‌های هوشمند با تلویزیون‌های معمولی چیست؟
  • فرق تلویزیون هوشمند با تلویزیون اسمارت چیست؟
  • در مورد تفاوت تلویزیون اسمارت با 4k چه می دانید؟
  • تبدیل تلویزیون معمولی به هوشمند
  • راهنمای خرید تلویزیون هوشمند
  • مزایا و معایب تلویزیون های هوشمند
  • پریدن اندروید تلویزیون
  • راه‌ های رفع هنگ کردن تلویزیون های اندرویدی
  • خرید تلویزیون های هوشمند برای چه کسانی مناسب است؟

تلویزیون هوشمند چیست؟

کمتر کسی در عصر دیجیتال و پیشرفته امروز، اسم تلویزیون هوشمند را نشنیده است. اما روی صحبت ما با آن دسته از عزیزانی است که نمی‌دانند این محصول چیست.

همگام با پیشرفت در عرصه تکنولوژی، تلویزیون‌ها نیز از این قافله عقب نماندند و پیشرفت کردند. ایده پیشرفت تلویزیون درواقع تبدیل تلویزیون معمولی به یک کامپیوتر پیشرفته بوده است. از همین ایده تلویزیون هوشمند خلق شد. تلویزیون هوشمند مانند همه دستگاه‌های هوشمند نظیر موبایل، قابلیت پشتیبانی از اینترنت را دارد. همین قابلیت یعنی دنیای از برنامه‌ها، گزینه‌های جدید مثل بازی و سرگرمی و وبگردی در اینترنت.

همچنین شما می‌توانید برنامه‌های جذاب شبکه 4K فراتر را که از صدا و سیما ارائه شده، در تلویزیون هوشمند خود تماشا کنید.

تلویزیون هوشمند چیست؟

تلویزیون هوشمند باقابلیت اتصال به اینترنت و برخورداری از سیستم‌عامل اندرویدی یا ios، از اپلیکیشن ها، برنامه‌ها و سرویس‌های اشتراکی پشتیبانی می‌کند. یعنی تلویزیون هوشمند علاوه بر ویژگی‌های اصلی تلویزیون مثل دیدن فیلم و سریال، به مخاطب امکان جستجو در اینترنت، تماشای محتوای صوتی و تصویری آنلاین، گیمینگ و سرگرمی هدیه می‌کند.

تفاوت تلویزیون‌های هوشمند با تلویزیون‌های معمولی چیست؟

تلویزیون‌ معمولی که فقط می‌توانند محتوای آنتن HDTV، کابل یا منبع A / V را نمایش دهند کم‌کم از در حال خارج شدن از دور هستند. به‌جای این تلویزیون‌ها، تلویزیون هوشمند با پردازنده‌های قدرتمند، اتصال به اینترنت و قابلیت‌های نرم‌افزاری وارد عرصه شده‌اند.

درواقع تفاوت تلویزیون های هوشمند با معمولی این است که تلویزیون‌ معمولی تنها اجازه تماشای کانال‌های معمول را می‌دهند و برای تماشای این کانال‌ها، نیاز است تا آنتن با کابل به تلویزیون متصل شود. اما تلویزیون هوشمند دارای سیستم‌عامل اندروید یا IOS بوده که امکان وب گردی، تماشای آنلاین فیلم و ویدیوها، اتصال موبایل به تلویزیون و حتی تماس ویدیویی با شخص دیگر را می‌دهند.

تفاوت تلویزیون هوشمند با معمولی

فرق تلویزیون هوشمند با تلویزیون اسمارت چیست؟

مسئله به ترجمه واژه اسمارت برمی‌گردد. اسمارت یا Smart به معنی هوشمند است. یعنی تلویزیون هوشمند همان تلویزیون اسمارت است که دنیایی از برنامه‌ها، اپلیکیشن ها و سرگرمی را به شما هدیه می‌کنند.

تلویزیون های سری 7 ایکس ویژن مجهز به اندروید 11

از کجا بفهمیم تلویزیون اسمارت است؟

فرض کنید وارد یک فروشگاه پر از تلویزیون‌های مختلف شده‌اید و می‌خواهید تلویزیون هوشمند بخرید اما از کجا بفهمید تلویزیون اسمارت است؟

5 راه تشخیص تلویزیون هوشمند:

  1. تمام تلویزیون‌های هوشمند مجهز به پورت اترنت (کابل (LAN و WiFI داخلی هستند.
  2. در قسمت تنظیمات تلویزیون هوشمند، گزینه اتصال شبکه‌ی وای فای وجود دارد.
  3. جستجوی شماره مدل تلویزیون در گوگل به شما اطلاع می‌گوید که تلویزیون Smart است یا خیر.
  4. در ریموت کنترل تلویزیون هوشمند از اسکرول موس برای جهت و انتخاب گزینه‌ها استفاده می‌شود که می‌توان با آن صفحات را اسکرول کرد.

توضیحات فروشنده تلویزیون های اسمارت و توضیحات روی جعبه و خود محصول نیز می‌تواند معیار انتخاب تلویزیون اسمارت باشد.

تبدیل تلویزیون معمولی به هوشمند

این روزها معمولا افراد تلویزیون های هوشمند خریداری می‌کنند اما ممکن است شخصی در خانه تلویزیون معمولی داشته باشد و بخواهد آن را هوشمند کند. برای این کار می‌توان از اندروید باکس استفاده کرد. اندروید باکس‌ها به دلیل امکانات و قابلیت‌های خود، جزو گزینه‌های محبوب برای ارتقای تلویزیون‌های قدیمی به تلویزیون‌های هوشمند و افزودن امکانات اضافی و نصب برنامه روی آن‌ها محسوب می‌شوند.

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

خرید تلویزیون، یکی از کارهایی است که نیاز به بررسی و تحقیق کافی دارد تا بتوانید بهترین تلویزیون هوشمند را متناسب با نیازهای خود خریداری کنید. تلویزیون‌ها در حال حاضر ویژگی‌های زیادی دارند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کنند.

تکنولوژی‌های پیشرفته مانند رزولوشن بالا، رنگ‌های زنده و شفاف، تصاویر واضح و بدون نویز از امکانات محصولات جدید است که در این ویژگی‌ها با هم رقابت می‌کنند. ویژگی‌هایی مهم که باید برای خرید تلویزیون هوشمند در نظر بگیرید می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • امکان مشاهده ویدئو و تصاویر آنلاین
  • قابلیت بازدید صفحات وب
  • امکان اجرای بازی
  • اتصال به شبکه‌های اجتماعی
  • دارای پنل IPS
  • فناوری QLED
  • مجهز به تکنولوژی HDR 10
  • مجهز به سیستم عامل اندروید 11

در مورد تفاوت تلویزیون اسمارت با 4k چه می دانید؟

برای درک تفاوت تلویزیون اسمارت و تلویزیون 4K بهتر است این‌گونه بگوییم که تلویزیون 4K حتماً یک تلویزیون هوشمند است. اما یک تلویزیون اسمارت لزوماً تلویزیون فورکی نیست. اگر موضوع کمی پیچیده شد نگران نباشید کاملاً توضیح می‌دهیم.

تفاوت تلویزیون هوشمند با تلویزیون معمولی

تلویزیون 4k درواقع برخورداری تلویزیون از کیفیت تصویر4K است. به این معنی تصویر تلویزیون فورکی دارای ۳۸۴۰ پیکسل افقی و ۲۱۶۰ پیکسل عمودی یعنی 3/8 میلیون پیکسل است. (بیشتر بخوانید: تلویزیون 4k بخریم یا نخریم؟) همه تلویزیون‌های فورکی از سیستم‌عامل اندروید یا IOS برخوردار هستند و قابلیت اتصال به اینترنت دارند یعنی تلویزیون 4K حتماً یک تلویزیون هوشمند است.

اما تلویزیون هوشمند ممکن است کیفیت تصویر 4K داشته باشد و یا نداشته باشد. البته اکثر تلویزیون‌های اسمارت امروزی از وضوح تصویر فورکی پشتیبانی می‌کنند اما مدل‌هایی مثل تلویزیون هوشمند ایکس‌ویژن سری 6 مدل XC665 دارای وضوح تصویر Full HD است که البته با توجه به ابعاد 43 اینچی این محصول، کیفیت بی‌نهایتی از تصویر خواهد بود.

مزایا و معایب تلویزیون های هوشمند

مزایای تلویزیون‌های هوشمند را اگر بخواهیم بشماریم شاید در این مطلب نگنجد. اما می‌توانیم به‌صورت مختصر به موارد زیر اشاره‌کنیم:

  • اتصال به اینترنت و جستجو در وب (بیشتر بخوانید: راهنمای وبگردی با تلویزیون هوشمند)
  • دسترسی به رسانه‌های اجتماعی و سرویس‌های اشتراک‌گذاری محتوا
  • دسترسی به محتوای آنلاین مانند پخش خدمات ویدئویی مثل فیلیمو و آپارات
  • امکان نصب نرم‌افزار و اپلیکیشن
  • امکان اجرای بازی
  • کنترل تلویزیون با دستورات صوتی و حتی ژست‌های حرکتی
  • گزارش و پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا امکان دسترسی به رادیوهای اینترنتی

تلویزیون هوشمند

اما در مقابل اگر از معایب تلویزیون هوشمند بخواهیم بگوییم باید به قیمت آن‌ها اشاره‌کنیم. طبیعتاً قیمتی که بابت خرید تلویزیونی با این امکانات باید پرداخت کنید بالاتر از قیمت تلویزیون‌های معمولی است اما امکاناتی که دریافت می‌کنید آن‌قدر زیاد است که شاید این عیب تلویزیون‌های هوشمند را پوشش دهد. (بیشتر بخوانید: راهنمای کامل بودجه برای خرید تلویزیون در سال 1401)

 یکی دیگر از معایب تلویزیون‌های هوشمند شاید، بروز رسانی آن نسبت به نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌ها پیشرفت تکنولوژی باشد که باید خود را همگام پیش ببرد.

پریدن اندروید تلویزیون

پریدن اندروید تلویزیون یکی از مشکلات رایجی است که در بعضی از تلویزیون‌های اندرویدی ممکن است ایجاد شود. این پریدن و یا هنگ کردن تلویزیون اندرویدی ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد که بعضی از این دلایل عبارتند از:

عدم اتصال تلویزیون به وای فای

یکی از دلایل رایج پریدن اندروید، کار نکردن صحیح وای فای است. بنابراین در بخش تنظیمات باید مطمئن شوید که دستگاه به اینترنت متصل است.

به روز نبودن سیستم عامل اندروید تلویزیون یا برنامه

اگر تلویزیون هوشمند شما به روز نباشد ممکن است منجر به هنگی در آن شود. به همین دلیل باید سیستم خود را به موقع به روز رسانی کنید.

داشتن ایراد در تنظیمات تایمر

اگر تلویزیون شما به طور پی در پی خاموش و روشن می‌شود، ممکن است در تایمر دستگاه مشکل وجود داشته باشد. پس تایمر دستگاه را بررسی کرده و تنظیم کنید.

وجود مشکلات فنی و ناقص بودن تجهیزات جانبی

مشکل هنگ کردن تلویزیون ممکن است به دلیل مشکلات فنی یا اختلال در برنامه‌های نصب شده بر روی تلویزیون باشد. حتی در بعضی موارد ممکن است باعث ویروسی شدن دستگاه شوند. در این صورت باید تجهیزات جانبی را جدا کرده و دوباره آن‌ها نصب کنید.

راه‌ های رفع هنگ کردن تلویزیون های اندرویدی

خاموش کردن برخی از تنظیمات تلویزیون

بعضی از تنظیمات تلویزیون ممکن است منجر به هنگ شدن آن شوند و بهتر است آن‌ها را در حالت خاموش قرار دهید. برخی از این موارد شامل تایمر خواب، تایمر خواب خودکار، محافظ صفحه، خاموش شدن در حالت بدون سیگنال و یا یادآوری سلامتی است. می‌توانید از منوی “سیستم” این گزینه‌ها را خاموش کنید.

به روزرسانی سیستم

تلویزیون‌های هوشمند باید به روزرسانی شوند. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

  • در مرحله اول از منوی شبکه از اتصال به اینترنت مطمئن شوید.
  • سپس در منوی تلویزیون گزینه‌های تایمر خواب، تایمر خواب خودکار، خاموش شدن در حالت بدون سیگنال و محافظ صفحه را در حالت خاموش قرار دهید.
  • از منو گزینه “به روزرسانی سیستم” را انتخاب کنید.
  • در مرحله آخر گزینه “به روزرسانی اینترنتی” را تایید کنید.

ریست فکتوری تلویزیون اندروید بدون کنترل

برای انجام ریست فکتوری تلویزیون اندرویدی مراحل زیر را طی کنید: (البته توجه داشته باشید که ریست فکتوری، تمام اطلاعات و داده‌های تنظیم شده را از بین خواهد برد.)

  • بر روی تنظیمات کلیک کنید.
  • گزینه سیستم را انتخاب کنید.
  • بر روی گزینه تنظیمات پیشرفته سیستم یا Advanced system setng کلیک کنید.
  • بعد از آن بر روی گزینه تنظیمات کارخانه یا Factory Reset کلیک کنید.

چگونه به تلویزیون هوشمند ایکس ویژن وصل شویم؟

روش‌های مختلفی برای اتصال گوشی به تلویزیون ایکس ویژن وجود دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اتصال گوشی به تلویزیون با وای فای دایرکت

در این روش باید بر گزینه Network کلیک کرده و گزینه Wi-Fi Direct را فعال کنید. سپس روی گزینه Setting گوشی پس از فعال کردن گزینه Wi-Fi Direct، در بین لیست دستگاه‌ها، نام تلویزیون خود را انتخاب کنید.

اتصال با سیم گوشی به تلویزیون ایکس ویژن

اتصال گوشی با سیم در تلویزیون‌های ایکس ویژن با استفاده از کابل HDMI در گوشی و لپ تاپ صورت می‌گیرد.

استفاده از قابلیت Screen mirror برای اتصال به تلویزیون

در این روش اگر گوشی شما مجهز به سیستم عامل اندروید باشد می‌توانید از طریق Screen mirror، صفحه گوشی خود را بر روی نمایشگر تلویزیون‌های هوشمند ایکس ویژن به اشتراک بگذارید.

اتصال از طریق قابلیت Fast Cast به تلویزیون

برای تصال گوشی با سیستم عامل ios به تلویزیون‌های هوشمند ایکس ویژن، نیاز به برنامه Fast Cast خواهید داشت.

برای توضیحات کامل‌تر مقاله چگونه موبایل را به تلویزیون وصل کنیم را مطالعه کنید.

خرید تلویزیون هوشمند برای چه کسانی مناسب است؟

درنهایت پس‌ از این که در مورد تلویزیون‌های هوشمند صحبت کردیم، باید بگوییم که تلویزیون اسمارت مناسب چه افرادی است؟

اگر به دنبال بازی و سرگرمی باشید، خرید تلویزیون هوشمند مناسب شماست چراکه می‌توانید از بازی و هیجان در تلویزیون اسمارت لذت ببرید.

اگر علاقه‌مند به تماشای محتوای آنلاین ویدیویی در پلتفرم‌هایی مثل فیلیمو، آپارات، نماوا و … باشید نیز انتخاب تلویزیون هوشمند، انتخاب هوشمندانه‌ای است.

تلویزیون هوشمند با امکان جستجو در وب، یک گوشی هوشمند در ابعاد بزرگ‌تر است. پس اگر به دنبال سرگرمی در اینترنت هستید، تلویزیون هوشمند بخرید.

تلویزیون اسمارت

تلویزیون‌های هوشمند امکان نمایش محتوای موبایل روی صفحه نمایش تلویزیون را از طریق Screen mirror فراهم می‌کند. ارتباط به‌صورت بی‌سیم و از طریق  Wi-Fi خواهد بود. پس این مورد نیز برای افراد علاقه‌مند به اشتراک محتوای موبایل در تلویزیون، می‌تواند مناسب باشد.

درنهایت نمی‌توان خرید تلویزیون هوشمند را محدود به افراد و قشر خاصی کرد. چون هر کس در هر سن و هر سلیقه‌ای که باشد، اگر اهل تکنولوژی و استفاده از ابزارهای تکنولوژی مثل تلویزیون هوشمند باشد، انتخاب تلویزیون هوشمند برای او مناسب است. در پایان اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر درزمینهٔ تلویزیون هوشمند هستید به صفحه محصولات تلویزیون ایکس ویژن سر بزنید.

سوالات متداول درباره تلویزیون هوشمند

سوالات پرتکرار که ممکن است در مورد تلویزیون هوشمند پرسیده شود:

تلویزیون هوشمند چیست؟

تلویزیون هوشمند مانند همه دستگاه‌های هوشمند موبایل، قابلیت پشتیبانی از اینترنت را دارد که همین ویژگی یعنی دنیایی از برنامه‌ها، گزینه‌های جدید مثل بازی و سرگرمی و وبگردی در اینترنت.

مزایای تلویزیون‌های هوشمند چیست؟

تلویزیون‌های هوشمند مزایای زیادی دارند که اکثر مردم در خانه‌هایشان استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به جستجو در وب، اجرای بازی، پخش محتوا مثل فیلیمو، دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، نصب نرم‌افزار یا اپلیکیشن و موارد دیگر اشاره کرد.

معایب تلویزیون‌های هوشمند چیست؟

شاید بعضی از افراد اصلی‌ترین عیب تلویزیون‌های هوشمند را قیمت آن بیان کنند. اما به این نکته باید توجه کنید که امکاناتی که دریافت می‌کنید از یک تلویزیون معمولی بیشتر است.

چرا تلویزیون ایکس ویژن به گوشی وصل نمیشه؟

راه‌های زیادی برای اتصال گوشی به تلویزیون هوشمند وجود دارد که شامل اتصال گوشی به تلویزیون با وای فای دایرکت، اتصال با سیم گوشی به تلویزیون ایکس ویژن، استفاده از قابلیت Screen mirror برای اتصال به تلویزیون، اتصال از طریق قابلیت Fast Cast به تلویزیون می‌شود.

نظرات 2

  1. سپهر بکایی

    سلام دستتون درد نکنه بابت این اطلاعات کامل خیلی زحمت کشیدید ❤️❤️
    ببخشید میخواستم بدونم تلویزیون های معمولی رو مگه نمیشه به موبایل وصل کرد؟ چون یه رپورتاژ میخوندم توی مجله اقتصاد آفرین میگفت فقط اسمارت تی وی ها میتونن به گوشی های موبایل متصل بشن و تصویر گوشی رو به نمایش بدن
    ممنون میشم راهنماییم کنید❤️🙏

    • نغمه نجفی تبار

      سلام دوست عزیز
      با وجود تلویزیون‌های اسمارت راه‌های زیادی برای اتصال گوشی به تلویزیون وجود دارد مانند استفاده از قابلیت Screen mirror یا اتصال از طریق Fast Cast به تلویزیون و موارد دیگر می‌شود. تلویزیون‌های معمولی سخت‌تر به گوشی متصل می‌شوند به همین دلیل کمتر مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*