loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

در لحظه خرید تلویزیون، یکی از موضوعات چالش برانگیز انتخاب سایز مناسب تلویزیون است. این ذهنیت که هرچقدر تلویزیون بزرگتر باشد کیفیت تصویر بهتر است را فعلا فراموش کنید تا با مطالعه این مطلب از ایکس ویژن به زوایای دیگری از موضوع پی ببرید. در این مطلب قصد داریم قدم به قدم راهنمای انتخاب سایز تلویزیون مناسب برای منزل شما باشیم. تا در نهایت به این سوال پاسخ دهیم که چه سایز تلویزیونی برای منزل مناسب است؟

ما در این مقاله به موضوعات زیر اشاره خواهیم کرد:

  • سایز تلویزیون چیست؟
  • ابعاد تلویزیون به اینچ و سانتی متر
  • آسان ترین روش اندازه گیری سایز تلویزیون
  • چگونه سایز تلویزیون را انتخاب کنیم
  • چرا انتخاب سایز تلویزیون مهم است؟
  • بهترین راهنمای انتخاب سایز مناسب تلویزیون منزل شما

سایز تلویزیون چیست؟

تلویزیون؛ این قاب جادویی که سالیان سال است همه را جذب خود کرده و هر روز بر قابلیت های این صفحه جادویی افزوده می شود. اما همین تلویزیون مثل سایر لوازم دیجیتال در اندازه های مختلف ارائه می شود. مطمئنا میدانید که به اندازه تلویزیون همان سایز تلویزیون گفته می شود.

محاسبه ابعاد تلویزیون

ابعاد تلویزیون به اینچ و سانتی متر

ممکن است وارد فروشگاه شده باشید و با مشاهده انواع و اقسام تلویزیون های مدرن و لوکس، سردرگم شوید که کدام تلویزیون مناسب است. یا اینکه فروشنده با شما در مورد سایز تلویزیون صحبت کند و شما واحد اندازه گیری سایز تلویزیون را نشناسید. معمولا تلویزیون ها در اندازه‌های 32، 40 و انواع تلویزیون 43 اینچ، 49، تلویزیون 55 اینچ، تلویزیون 65 اینچ، 75 و… که اندازه هایی ثابت در بیشتر تلویزیون‌ها مثل تلویزیون های ایکس ویژن می باشد استفاده می کنند.

دقت داشته باشید که این ابعاد بدون در نظر گرفتن قاب تلویزیون است (در مدل های جدید بدون قاب، اندازه صفحه نمایش نسبت به سایر مدل ها کمی بیشتر است)

در واقع رایج ترین واحد اندازه گیری سایز تلویزیون، اینچ است. وقتی فروشنده به شما می گوید: انتخاب سایز تلویزیون 55 اینچ یا 43 اینچ یا هر اینچ دیگری در واقع در مورد اندازه تلویزیون با واحد اینچ که واحد رایج سایز تلویزیون است صحبت می کند.

دوستان ریاضی بلد میدانند که هر اینچ برابر است با 2/54 سانتی متر، پس در یک حساب سرانگشتی اگر بخواهیم سایز تلویزیون 55 اینچ را به سانتی متر تبدیل کنیم:

سایز تلویزیون 55 اینچ = 55 * 2/54 = 139/7 سانتی متر

به همین سادگی

آسان ترین روش اندازه گیری سایز تلویزیون

اما اندازه گیری سایز تلویزیون چگونه است؟ خیلی ساده؛ کافی است طول مورب تلویزیون را اندازه بگیرید. یعنی متر را بردارید و از گوشه سمت چپ بالای صفجه تلویزیون تا گوشه سمت راست پایین را اندازه بگیرید.

این طول مورب در واقع ضلع سوم مثلث تلویزیون است که قاعده و ارتفاع آن، همان عرض و ارتفاع تلویزیون است. در تصویر زیر، به راحتی می توانید اندازه های مختلف عرض و ارتفاع تلویزیون و ضلع مورب که همان اندازه رایج سایز تلویزیون است را مشاهده کنید.

اندازه گیری سایز تلویزیون

چگونه سایز تلویزیون را انتخاب کنیم؟

تا این مرحله با نحوه اندازه گیری سایز تلویزیون آشنا شدید. حالا میرسیم به مرحله ای که باید بدانید چگونه سایز تلویزیون را انتخاب کنیم. شاید یشتر افراد تمایل داشته باشند تا از بین تلویزیون های متنوع یک فروشگاه، بزرگترین را انتخاب کنند تا تصاویر و فیلم های بهتر و با کیفیت بیشتری ببیند. اما اینجاست که ضرب المثل “هرکه بامش بیش برفش بیشتر” جواب نمیدهد!

چرا انتخاب سایز تلویزیون مهم است؟

مطالعه راهنمای انتخاب سایز تلویزیون یه تیغ دو لبه است. میپرسید چرا؟ چون انتخاب سایز تلویزیون آنجایی اهمیت پیدا می کند که متراژ منزل از یک طرف و سلامتی چشم انسان، از طرف دیگر، موضوع را تحت الشعاع قرار می دهد. پس یافتن اندازه مناسب تلویزیون می تواند سختی این مساله را آسان کند.

چرا انتخاب سایز تلویزیون مهم است؟

در اینجا میخواهیم یک فرمول تقریبی به شما معرفی کنیم که با استفاده از ان راحت می توانید سایز تلویزیون مناسب خود منزل خود را انتخاب کنید و در عین حال مراقب سلامتی چشمانتان نیز باشید. برای محاسبه کافی است فاصله چشمی خود تا تلویزیون را به اینچ بدست اورید و عدد بدست امده را تقسیم بر 3 کنید. یعنی:

اندازه تلویزیون مناسب فضای شما = فاصله چشمی تا تلویزیون بر حسب اینچ ÷ 3

برای فهم بهتر با یک مثال پیش میرویم. فرض کنید شما از فاصله 4 متری می خواهید به تلویزیون نگاه کنید. پس باید 4 متر یا 400 سانتی متر را تقسیم بر عدد 2/5 کنید تا فاصله شما از تلویزیون بر حسب اینچ بدست آید. سپس عدد بدست امده را تقسیم بر 3 کنید. یعنی:

400 ÷ 2/5 = 160  و در نهایت 160 ÷ 3 = 53/3 اینچ

دقت داشته باشید که این فرمول برای دیوار خالی بدون اجسام دیگر در منزل است. برای اتاق نشیمن های شلوغ که فاصله حدود 2 تا 2/5 متری با تلویزیون دارند تلویزیون 50 اینچ توصیه می شود.

اما این در شرایطی‌ست که تلویزیون بر روی یک دیوار خالی و بدون اجسام مزاحم قرار گرفته باشد. در یک اتاق نشیمن شلوغ با فاصله حدودا ۲ تا ۲.۵ متری بیننده از تلویزیون، توصیه می‌شود که از انواع تلویزیون‌ ۴۸ اینچ تا ۵۰ اینچی استفاده کنید. راهنمای انتخاب سایز تلویزیون مناسب منزل شما در جدول زیر ارائه شده است.

حداکثر فاصله (سانتی متر) حداقل فاصله (سانتی متر) اندازه
24012032
30015040
36518548
41520554
45022560

بهترین راهنمای انتخاب سایز مناسب تلویزیون منزل شما

تا اینجا متوجه شدیم که صرفا بزرگی تلویزیون نشان دهنده انتخاب مناسب ما نخواهد بود چرا که ما باید متناسب با فاصله خود از تلویزیون اقدام به انتخاب سایز مناسب تلوزیون بکنیم. چرا که اگر فاصله ‌ی ما از تلویزیون استاندارد باشد، جزئیات و تعداد پیکسل‌ های بیشتری مشاهده خواهیم کرد. با در نظر گرفتن مطالب قبلی بهترین راهنمای انتخاب سایز تلویزیون برای منزل شما بررسی 3 عامل زیر است:

  1. فاصله‌ شما از تلویزیون
  2. کیفیت تلویزیون
  3. قیمت تلویزیون

هترین راهنمای انتخاب سایز مناسب تلویزیون منزل شما

در قدم اول میزان بودجه مورد نظر خود را در نظر بگیرید و با تعیین حداکثر مقدار بودجه خود برای خرید تلویزیون مناسب اقدام کنید. سپس وضوح و کیفیت تصویر را بررسی کنید. در این راستا پیشنهاد ما به شما بررسی  تلویزیون UHD 4K هوشمند ایکس‌ویژن سری 8 است.

پس از بررسی کیفیت تصویر و انتخاب تلویزیون مناسب خود، حتما قیمت نمونه های مشابه را نیز مورد بررسی قرار دهید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

در نهایت و به طور کلی 3 دسته بندی برای سایزهای مختلف تلویزیون در نظر گرفته شده است که به شما کمک خواهد کرد تا پاسخ این سوال را پیدا کنید که چه سایز تلویزیونی برای منزل مناسب است؟. طبق راهنمای انتخاب سایز، این 3 دسته بندی عبارتند از:

  1. تلویزیون سایز کوچک (24 تا 32 اینچ): مناسب اندازه مانیتور کامپیوتر هستند و می توانند انتخاب مناسبی برای استفاده شخصی شما باشند. در واقع تلویزیون های 32 اینچ با کیفیت HD تولید می شوند و دارای اندازه ی بسیار خوبی برای فضاهای کوچک می باشند.
  2. تلویزیون سایز متوسط (تلویزیون 40 تا تلویزیون 43 اینچ): این تلویزیون ها نقطه آغاز نسل تلویزیون های 4K هستند که امکان تماشای محتوای Ultra HD را به بیننده می دهند. تلویزیون های 40  تا 43 اینچ برای بازی های PS4 Pro و Xbox one S نیز بسیار مناسب اند. همچنین می توان از آن ها به عنوان مانیتور کامپیوتر نیز استفاده کرد. دیگر مزیت این تلویزیون ها امکانات عالی و کیفیت تصویر فوق العاده ای است که با توجه به قیمت مقرون به صرفه خود، ارائه می کنند.
  3. تلویزیون سایز بزرگ (تلویزیون 55 اینچ، تلویزیون 65 اینچ و 75 اینچ): اگر میخواهید سینما را به خانه ببرید حتما از تلویزیون سایز 55 اینچ به بعد استفاده کنید. هرچند این سایزها فقط در کیفیت های 4K و 8K تولید می‌شوند و برای تماشای مسابقات ورزشی و تماشای فیلم ها و سریال ها در کنار خانواده، گزینه بسیار مناسب تری هستند. البته قیمت این نوع از تلویزیون ها نسبت به تلویزیون های سایز متوسط بیشتر است.  
راهنمای انتخاب سایز مناسب تلویزیون منزل شما

در نهایت بعد از انتخاب سایز مناسب تلویزیون خود، فاصله نشستن از تلویزیون را نیز رعایت کنید. در جدول زیر فاصله مناسب از تلویزیون های سری 4K Ultra HD را برایتان آورده ایم.

فاصله (متر) سایز (اینچ)
1 تا 2 40 تا 50
1/9 تا 2/350 تا 60
2/3 تا 360 تا 70
3 تا 3/570 تا 85

و در نهایت؛ راهنمای انتخاب سایز تلویزیون های ایکس ویژن

در نهایت پس از بررسی کلی و جزئی راهنمای انتخاب سایز تلویزیون مناسب، به شما پیشنهاد می کنیم به صفحه محصولات تلویزیونی ایکس ویژن، سر بزنید تا علاوه بر اطلاع از انواع سایزهای موجود تلویزیون های هوشمند ایکس ویژن، کلیه ویژگی های اختصاصی انواع سایز تلویزیون ها را بررسی کنید.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*